Friday 28 April 2017

STPM VS DIPLOMA
 
Dilema bagi sesetengah pelajar untuk memilih diantara STPM atau Diploma. Bukan menidakkan STPM bukan tidak bagus, ia bagus, tapi mungkin ia bagus untuk pelajar lepasan SPM yang memperoleh result SPM yang lebih baik.. 
 
Level STPM pada masa kini ia lebih hebat dan lebih struggle.. Kepada mana2 pelajar lepasan SPM, kalau anda rasa SPM dah sukar, anda perlu tahu level STPM adalah lebih sukar... Nama pun sijil pelajaran TINGGI malaysia.... Kalau time SPM tak dapat keputusan baik. ini kan plak sijil Tinggi... 
 
Jika ada yang memperolehi result SPM bagi subjek BI, MATH, SEJARAH dan SAINS/SAINS TULEN sekadar cukup makan gred D, E atau G, bila buat STPM ia akan lebih beri risiko tinggi/kurang baik kepada anda untuk anda adapt dan bawa pengajian di STPM.
 
Saranan dan nasihat sy kepada pelajar lepasan SPM yang memperoleh result SPM ditahap sederhana dan kebawah, tapi melebihi 3 Kredit, adalah lebih baik terus buat pengajian Diploma, ia adalah lebih baik.. Sebabnya anda akan dapat elakkan diri dari mengalami situasi berisiko tinggi/kurang baik seperti perkongsian maklumat diatas dan sekaligus dapat terus peluang kerja yang lebih baik dari lepasan STPM yang ingin terus bekerja.
 
Fikirkan yang terbaik, Lakukan Yang Terbaik... Jika adik2 inginkan bimbingan program yang mempunyai jaringan industri... atau senang cakap, habis belajar senang nak cari kerja... boleh pm saya 0176662184. 
 
Sharing Is Caring...
 
"Bersama Membantu Membina Masa Depan Yang Lebih Gemilang"

No comments:

Post a Comment

STPM VS DIPLOMA

APA ITU MUAMALAT? Muamalat merupakan cabang kepada Shariah di mana Shariah merupakan cabang kepada agama Islam yang bermakna undang...